Veelgestelde vragen

Waar moet ik rekening mee houden bij een laadpunt aan huis?

Laadlocatie:
Waar zal het laadpunt moeten komen? Vaak geldt: hoe dichterbij de groepenkast hoe goedkoper.

Kabeltraject:
Hoe moet de kabel vanaf de meterkast naar de laadlocatie lopen? Is er een kruipruimte aanwezig die toegankelijk is? En moet er ook gegraven worden?

Groepenkast:
In de groepenkast moet altijd een vrije ruimte zijn voor het plaatsen van extra groep(en).

Wanneer moet ik mijn aansluiting verzwaren?

Een laadpaal vraagt veel elektriciteit. Vaak meer dan de meeste apparaten in uw woning. De combinatie van de laadstroom voor uw elektrische auto en de stromen vanwege de bestaande elektrische belastingen in uw pand kan soms resulteren in een stroom die groter is dan de hoofdzekering toelaat. Hierdoor kan uw hoofdzekering uitvallen. Als dit zich voor zou doen zijn er oplossingen om dit te voorkomen. Hierbij kunt u denken aan het verzwaren van de nutsaansluiting of door het toepassen van load balancing

Wat is het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadstation?

1-fase – 3,7 kW/7,4 kW
Elke meterkast heeft een 1-fase aansluiting. Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van een 230V aansluiting en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan 3,7 kW of 7,4 kW.

3-fase – 11 kW/22 kW
Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V of 3x400V (krachtstroom) en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW of 22 kW. Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u een verzwaring bij je netbeheerder aanvragen.

Welke soorten laadpalen zijn geschikt voor mijn huis?

Er zijn twee soorten laadpalen: met en zonder vaste kabel. Vaak wordt een laadkabel bij de auto meegeleverd. Een vaste kabel bespaart u de moeite om telkens de laadkabel mee te nemen en is ideaal voor laadstation waaraan slechts één type auto laadt. Een laadstation zonder vaste kabel (contactdoos) is geschikter wanneer er meer dan één type auto op het laadstation zal laden.

Wanneer kan er een laadpaal bij mij thuis geplaatst worden?

Als u op eigen grond kunt parkeren, dan kunt u in principe altijd een laadpaal bij u thuis laten installeren. Indien u gebruik maakt van een openbare parkeerplaats, dan moet u een laadpaal bij uw gemeente aanvragen. En als lid van een VvE kunt u meestal met toestemming een laadpaal bij u thuis laten plaatsen.

Kan ik elke elektrische auto opladen met een laadpunt?

Ja, elke elektrische auto heeft een type-2 aansluiting. Elke elektrische auto is uitgerust met een stekker die hierop past.

Waar vind ik (openbare) oplaadpunten?

Het is in Nederland mogelijk uw elektrische auto op te laden bij openbare oplaadpunten. Indien u op zoek bent naar een oplaadpunt dan kunt u het beste even Googlen. Zoek in Google maps op “oplaadpunt” of “oplaadpunten” in combinatie met de “locatie” waar u zich bevindt. Google maps toont dan hoogstwaarschijnlijk de exacte locaties van de oplaadpunten om uw elektrische auto op te laden.

Wat is Load Balancing?

Load Balancing distribueert flexibel de beschikbare stroomcapaciteit over alle oplaadpunten die in gebruik zijn. Deze oplossing zorgt ervoor dat alle elektrische auto’s op uw locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van uw oplaadpunt.

Wat kost een laadpaal?

De kosten van een laadpaal hangt af van uw specifieke situatie en wensen. Op onze producten pagina ziet u overzicht van onze meest verkochte laadpalen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over mogelijkheden en kosten.

Hoe bepaal ik het laadvermogen van mijn laadpaal?

Op welke vermogen u kunt opladen hangt af van

1) de capaciteit van uw elektriciteitsaansluiting en

2) het laadvermogen van uw elektrische auto.

Op basis hiervan kunt u de gewenste kW sterkte voor uw elektrische auto bepalen. Er bestaat een kans dat uw aansluiting niet voldoende groot is voor een laadpaal. Neem dan contact op met uw netbeheerder en vraag een verzwaring aan. Onze laadpaal adviseurs kunnen u vertellen of dit nodig is.

Is een schouw ter plaatse mogelijk en hoeveel kost dat?

Tijdens een schouw komen wij vooraf op locatie inventariseren wat er nodig is om een laadpunt te monteren. De kosten hiervan bedragen € 75 excl. BTW. Reith Power brengt de kosten voor de schouwing in rekening als u besluit het laadpunt niet te bestellen.

Hoelang heb ik garantie als ik een laadpaal koop?

Als u bij ons een laadpaal koopt dan heeft u twee jaar garantie. Bij een defect in het laadstation zullen wij kosteloos bij u langskomen om de laadpaal te repareren of te vervangen.

Wat is druppel laden?

De elektrische auto is de eerste 80% relatief snel opgeladen. De laadsnelheid neemt af bij de laatste 20% van het laadproces. Dit wordt ook wel ‘druppel laden’ genoemd. Dankzij deze functionaliteit gaat de accu langer mee.

Zo berekent u de laadtijd: Capaciteit van uw auto-accu (kWh) / laadvermogen van uw auto (kW) = Laadtijd in aantal uren.

Wat zijn de kosten voor elektrisch opladen?

Een elektrische auto is in aanschafprijs voorlopig nog hoger dan een gelijksoortige auto op benzine of diesel. Desondanks is een elektrische auto nog steeds goedkoper te ‘tanken’.

In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de € 0,22 en € 0,35 per kWh. Vaak kun je op het werk goedkoop opladen, omdat je werkgever de stroomkosten betaalt. Thuis betaal je gemiddeld € 0,22 per kWh voor het opladen.

Hoe snel is uw elektrische auto opgeladen?

Hoe snel uw elektrische auto is opgeladen hangt af van drie factoren: laadvermogen van uw elektrische auto, laadvermogen van uw laadpaal en de capaciteit van uw elektriciteitsaansluiting. Er zijn verschillende types elektrische auto’s met grote en kleine accupakketten. De volledige elektrische auto’s hebben een grotere accupakket. De laadtijd kan daardoor oplopen tot 8 uur. De weergegeven laadtijd is de tijd die nodig is om de accu van helemaal leeg naar helemaal vol te laden.

Menu