Rijdende batterijen
Projectleider Paul van de Kandelaar ziet de auto’s als batterijen. “Maar dan wel toevallig met vier wielen. Eigenaars van zonnepanelen kunnen hun overschot aan opgewekte energie nu nog terug leveren aan de netbeheerder. Dit wordt met hen verrekend. Deze salderingsregeling gaat op termijn verdwijnen. Dit project springt in dat gat. Ons doel is om het overschot lokaal op te slaan. Dat kan in de batterij van een auto. Eén batterij kan een huishouden gemiddeld zes dagen voorzien van stroom.”

Veel voordelen
De deelauto biedt behalve opslagcapaciteit ook andere voordelen. Van de Kandelaar: “Cijfers tonen aan dat een elektrische deelauto veertien fossiele auto’s vervangt. Vooral huishoudens met een tweede auto zien de voordelen van deel auto en overwegen hun tweede auto weg te doen. Dit is gunstig voor de parkeerdruk. Ook mensen die geen eigen auto kunnen betalen kunnen tegen relatief lage kosten toch gebruikmaken van de deelauto. Mensen worden daardoor veel mobieler. Dit heeft ook een sociaal effect.”Zilverblaadje
Volgens Van de Kandelaar hoeven gemeenten nauwelijks zelf te investeren. “Terwijl wij wel voor 500.000 tot 700.000 euro investeren in de gemeente. Ze krijgen het als het ware op een zilverblaadje gepresenteerd.”In september vindt in Venlo de lancering plaats van het project. In 2020 moeten alle wijken voorzien zijn van een deelauto.

Bron: 1Limburg