Blog 16 januari 2025

De wijzigingen van elektrisch rijden in 2025, wat betekent dit voor jou?

Voor 2025 staan er belangrijke veranderingen op de planning die niet alleen impact hebben op elektrische voertuigen (EV’s), maar ook op de laadinfrastructuur. Deze ontwikkelingen brengen veel kansen en uitdagingen met zich mee, zowel voor particulieren als bedrijven.

Groei in laadinfrastructuur
Om het groeiende aantal EV’s te ondersteunen, wordt het laadnetwerk in 2025 aanzienlijk uitgebreid met duizenden nieuwe laadpunten, waaronder extra snellaadstations. Dit vergemakkelijkt het opladen onderweg, met name tijdens lange ritten.

Langs wegen
Om het aantal laadpalen langs Europese snelwegen te vergroten, heeft de Europese Raad een wet aangenomen. Vanaf 2025 moeten alle belangrijke Europese wegen voorzien zijn van openbare laadstations met een maximale afstand van 60 kilometer. Voor vrachtwagens geldt een afstand van 100 kilometer tussen laadpunten langs grote wegen. Deze maatregel is onderdeel van een plan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het volledige netwerk moet tegen eind 2027 gereed zijn.

Woningen
Vanaf 1 januari 2025 is een laadpunt verplicht bij nieuwbouwprojecten en grote renovaties met meer dan tien parkeerplaatsen, aldus het RVO .

Bedrijfspanden
Het RVO meldt ook dat voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen geldt dat minimaal één laadpunt aanwezig moet zijn. Daarnaast moet 20% van de parkeerplekken voorzien zijn van de benodigde infrastructuur voor toekomstige laadpaalinstallaties.

Gemeentes
Om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van laadfaciliteiten, worden gemeenten gestimuleerd om het aantal openbare laadpalen te verhogen. Dit is met name van belang voor mensen zonder eigen parkeerplek. De overheid biedt ondersteuning aan gemeenten om de noodzakelijke infrastructuur te verbeteren.

Wat betekent dit voor jou?

De overheid blijft in 2025 de elektrische mobiliteit stimuleren met aantrekkelijke subsidies en belastingvoordelen. Zakelijke rijders kunnen nog steeds profiteren van een verlaagde bijtelling. Het bijtellingspercentage voor zakelijke rijders stijgt naar 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van de elektrische auto. Dit tarief blijft nog steeds lager dan het bijtellingspercentage van 22% voor voertuigen met een verbrandingsmotor.

Daarnaast vervalt de vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto’s. Echter zullen de eigenaren van elektrische voertuigen slechts 25% van het reguliere wegenbelastingtarief gaan betalen. Dit is vergeleken met auto’s op fossiele brandstof nog steeds een flinke korting.

De focus ligt niet alleen op de hoeveelheid laadpunten, maar ook op de technologische verbeteringen. Nieuwe laadpunten worden uitgerust te zijn met slimme functies die de laadsnelheid aanpassen aan de capaciteit van het elektriciteitsnet en de energievraag. Daarnaast kunnen slimme laadpalen dynamische tarieven hanteren, zodat gebruikers kunnen opladen tegen lagere kosten tijdens momenten van laag energiegebruik. Meer weten over de werking van slimme laadpalen? Lees dan de blog over slim laden.

 

De laadpaalspecialist van zakelijk Nederland

Offerte aanvragen