Hoe kan Reith power je van dienst zijn?
We vinden het prettig om persoonlijk contact met jou te hebben. Dat kan via telefoon of e-mail, maar je bent natuurlijk ook welkom bij ons in Neede. Bel of mail ons van tevoren dan bereiden wij alvast jouw ontvangst voor.
Kennisbank thuis laden
Kennisbank laden op zakelijke locatie
Vaak geldt: hoe dichterbij de groepenkast hoe goedkoper.
Als er een kruipruimte aanwezig is, die ook nog eens toegankelijk is, dan is dit de beste oplossing. Mogelijkerwijs moet er ook gegraven worden voor de kabel.
De betreffende groepenkast moet altijd vrije ruimte hebben voor het plaatsen van extra groep(en).
Wanneer dit issue voorvalt bij je, dan kun je ofwel de nutsaansluiting verzwaren of load balancing toepassen.
Bij Reith Power hebben we 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen.
De 1-fase laadpaal heeft een 230V aansluiting met een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is ofwel 3,7 kW ofwel 7,4 kW.
De 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V of 3x400V krachtstroom en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan of 11 kW of 22 kW.
Iedere meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Heb je geen 3-fase aansluiting? Dan kun je verzwaring bij jouw netbeheerder aanvragen.
De 1-fase laadpaal heeft een 230V aansluiting met een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is ofwel 3,7 kW ofwel 7,4 kW.
De 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V of 3x400V krachtstroom en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan of 11 kW of 22 kW.
Iedere meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Heb je geen 3-fase aansluiting? Dan kun je verzwaring bij jouw netbeheerder aanvragen.
Als je op eigen grond kunt parkeren, dan kun je in principe altijd een laadpaal bij je thuis laten installeren. Indien je gebruik maakt van een openbare parkeerplaats, dan moet je een laadpaal bij jouw gemeente aanvragen. Als lid van een VvE kun je meestal met toestemming een laadpaal bij je thuis laten plaatsen.
Ja, elke elektrische auto heeft een type-2 aansluiting. Elke elektrische auto is uitgerust met een stekker die hierop past.
Load Balancing distribueert flexibel de beschikbare stroomcapaciteit over alle oplaadpunten die in gebruik zijn. Deze oplossing zorgt ervoor dat alle elektrische auto’s op jouw locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van jouw oplaadpunt.
De kosten van een laadpaal hangen af van jouw specifieke situatie. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen of een offerte aanvragen om het volledig inzichtelijk te krijgen.
Het laadvermogen hangt af van 2 factoren:
De capaciteit van de elektriciteitsaansluiting
Het laadvermogen van jouw elektrische auto
Op basis hiervan kun je de gewenste kW sterkte voor jouw elektrische auto bepalen. Er bestaat een kans dat jouw aansluiting niet voldoende groot is voor een laadpaal. Neem dan contact op met jouw netbeheerder en vraag een verzwaring aan. Onze laadpaal adviseurs kunnen je vertellen of dit nodig is.
De capaciteit van de elektriciteitsaansluiting
Het laadvermogen van jouw elektrische auto
Op basis hiervan kun je de gewenste kW sterkte voor jouw elektrische auto bepalen. Er bestaat een kans dat jouw aansluiting niet voldoende groot is voor een laadpaal. Neem dan contact op met jouw netbeheerder en vraag een verzwaring aan. Onze laadpaal adviseurs kunnen je vertellen of dit nodig is.
Als je bij ons een laadpaal koopt dan heb je twee jaar garantie. Bij een defect in het laadstation zullen wij kosteloos bij je langskomen om de laadpaal te repareren of te vervangen.
Een elektrische auto is in aanschafprijs voorlopig nog hoger dan een gelijksoortige auto op benzine of diesel. Desondanks is een elektrische auto nog steeds goedkoper te ‘tanken’. In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de € 0,22 en € 0,35 per kWh. Vaak kun je op het werk goedkoop opladen, omdat je werkgever de stroomkosten betaalt. Thuis betaal je gemiddeld € 0,22 per kWh voor het opladen.
Een elektrische auto wordt de eerste 80% relatief snel opgeladen. De laadsnelheid neemt af bij de laatste 20% van het laadproces. Dit wordt ook wel ‘druppelladen’ genoemd. Dankzij deze functionaliteit gaat de accu langer mee. Wil je zelf de laadtijd van je elektrische auto berekenen? Dat kan met de volgende formule:
Capaciteit van jouw auto-accu (kWh) / laadvermogen van de auto (kW) = laadtijd in uren
Capaciteit van jouw auto-accu (kWh) / laadvermogen van de auto (kW) = laadtijd in uren
Hoe snel jouw elektrische auto is opgeladen hangt af van drie factoren: laadvermogen van jouw elektrische auto, laadvermogen van jouw laadpaal en de capaciteit van jouw elektriciteitsaansluiting. Er zijn verschillende types elektrische auto’s met grote en kleine accupakketten. De volledige elektrische auto’s hebben een grotere accupakket. De laadtijd kan daardoor oplopen tot 8 uur. De weergegeven laadtijd is de tijd die nodig is om de accu van helemaal leeg naar helemaal vol te laden.
Normale laadstations (AC-laders) hebben een vermogen van 3,7 kW tot 22 kW (een- of drie fase). De oplaadtijden variëren afhankelijk van de snelheid van de laadunit en het voertuig, maar een 3,7 kW lader laadt een EV op met een 50 kWh batterij in ongeveer 14 uur, en een 22 kW lader in 2-3 uur. 22 kW laders zijn meestal te vinden op bestemmingen zoals parkeergarages, supermarkten, bedrijfslocaties of recreatiecentra waar je waarschijnlijk een uur of langer geparkeerd staat.
Het laadvermogen bij gebruik van een AC-lader is afhankelijk van de boordlader van de auto, waarbij niet alle modellen 7 kW of meer kunnen opnemen. Deze modellen kunnen nog steeds worden aangesloten op het oplaadpunt, maar verbruiken alleen het maximale vermogen dat door de ingebouwde lader wordt geaccepteerd. Een Hyundai Kona met een standaard ingebouwde lader van 7,4 kW zal bijvoorbeeld slechts maximaal 7,4 kW opnemen, zelfs als het laadpunt 11 kW of 22 kW kan leveren.
Normale laadstations (AC-laders) hebben een vermogen van 3,7 kW tot 22 kW (een- of drie fase). De oplaadtijden variëren afhankelijk van de snelheid van de laadunit en het voertuig, maar een 3,7 kW lader laadt een EV op met een 50 kWh batterij in ongeveer 14 uur, en een 22 kW lader in 2-3 uur. 22 kW laders zijn meestal te vinden op bestemmingen zoals parkeergarages, supermarkten, bedrijfslocaties of recreatiecentra waar je waarschijnlijk een uur of langer geparkeerd staat.
Het laadvermogen bij gebruik van een AC-lader is afhankelijk van de boordlader van de auto, waarbij niet alle modellen 7 kW of meer kunnen opnemen. Deze modellen kunnen nog steeds worden aangesloten op het oplaadpunt, maar verbruiken alleen het maximale vermogen dat door de ingebouwde lader wordt geaccepteerd. Een Hyundai Kona met een standaard ingebouwde lader van 7,4 kW zal bijvoorbeeld slechts maximaal 7,4 kW opnemen, zelfs als het laadpunt 11 kW of 22 kW kan leveren.
De elektrische auto is de eerste 80% relatief snel opgeladen. De laadsnelheid neemt af bij de laatste 20% van het laadproces. Dit wordt ook wel ‘druppel laden’ genoemd. Dankzij deze functionaliteit gaat de accu langer mee.
Laden op een snellaadstation is de snelste manier om een EV op te laden en is vaak te vinden langs de snelwegen of op locaties dicht bij hoofdwegen. Snelladers leveren een hoog vermogen wisselstroom -DC om een auto in 20-40 minuten tot 80% op te laden. In de meeste gevallen worden de laadsessies uitgeschakeld wanneer de accu ongeveer 80% vol is om de accu te beschermen en de levensduur van de accu te verlengen. Bij alle snellladers is de oplaadkabel aan het station vastgeketend.
Snel laden kan alleen worden gebruikt op EV’s met een snelle laadfunctie. Door de herkenbare connectorprofielen – zie onderstaande afbeeldingen – is de specificatie van jouw model eenvoudig te controleren aan de hand van de handleiding van het voertuig of door het controleren van de laadstekker in het voertuig. De volgende generatie snelle DC-units zal het vermogen verhogen tot 350 kW, wat de totale laadtijd aanzienlijk zal verkorten.
Snelle AC-laders leveren vermogen bij 43 kW (3-fase, 63A) en maken gebruik van de Type 2 laadstandaard. Snelle AC-units zijn doorgaans in staat om een EV tot 80% in 20-40 minuten op te laden, afhankelijk van de accucapaciteit en de starttoestand van het model.
Snel laden kan alleen worden gebruikt op EV’s met een snelle laadfunctie. Door de herkenbare connectorprofielen – zie onderstaande afbeeldingen – is de specificatie van jouw model eenvoudig te controleren aan de hand van de handleiding van het voertuig of door het controleren van de laadstekker in het voertuig. De volgende generatie snelle DC-units zal het vermogen verhogen tot 350 kW, wat de totale laadtijd aanzienlijk zal verkorten.
Snelle AC-laders leveren vermogen bij 43 kW (3-fase, 63A) en maken gebruik van de Type 2 laadstandaard. Snelle AC-units zijn doorgaans in staat om een EV tot 80% in 20-40 minuten op te laden, afhankelijk van de accucapaciteit en de starttoestand van het model.
Een belangrijk punt bij de keuze van een EV is het type laadaansluiting op het voertuig. Voor volledige EV’s geven de autofabrikanten de voorkeur aan een van de drie laadaansluitingen: (1) Type 2 en CCS, een optie die wordt aangeboden door de meeste Europese autofabrikanten die een type 2 voor langzaam/snel opladen en een type 2-combinatie (ook bekend als “CCS”) voor snel opladen omvatten; (2) Type 1 en CHAdeMO, respectievelijk voor langzaam/snel en snel opladen; en (3) Tesla type 2, die op alle huidige EU-Tesla-modellen kan worden gevonden.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken, kunnen verschillende EV-modellen laden met verschillende trage en snelle snelheden, afhankelijk van de ingebouwde lader, met sommige plug-in hybriden die niet snel kunnen worden opgeladen. De accucapaciteiten hebben ook een aanzienlijke invloed op de laadsnelheden, omdat de grotere EV-accu’s sneller moeten worden opgeladen.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken, kunnen verschillende EV-modellen laden met verschillende trage en snelle snelheden, afhankelijk van de ingebouwde lader, met sommige plug-in hybriden die niet snel kunnen worden opgeladen. De accucapaciteiten hebben ook een aanzienlijke invloed op de laadsnelheden, omdat de grotere EV-accu’s sneller moeten worden opgeladen.
Er zijn twee hoofdtypen EV laden: snel en normaal laden. Deze vertegenwoordigen de laadsnelheden. Elk type lader heeft een bijbehorende set connectoren die ontworpen zijn voor een laag of hoog stroomverbruik en voor zowel AC- als DC-lading.
De accu’s van elektrische voertuigen moeten worden opgeladen met gelijkstroom (DC). Als je thuis een driepinsstekker gebruikt om het voertuig op te laden, zal deze wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet opnemen. Om AC om te zetten naar DC, zijn elektrische voertuigen en PHEV’s voorzien van een ingebouwde omvormer. De mate waarin de omvormer AC kan omzetten in DC-elektriciteit is medebepalend voor de oplaadsnelheid.
Alle laders, met een vermogen tussen 3,7kW en 22kW, halen wisselstroom uit het net en vertrouwen op de ingebouwde omvormer van de auto om deze om te zetten in DC. Een typische snelle AC-lader kan kleine elektrische voertuigen in drie tot vier uur volledig opladen.
Er zijn twee soorten snelladers. Het snelle AC-laden gebruikt meer stroom, bij 43kW, dan het conventionele snelle AC laden, maar het proces is hetzelfde – AC wordt omgezet in gelijkstroom door de omvormer van het elektrische voertuig. Een andere optie om snel te laden is via gelijkstroom. In eenvoudige termen, leveren de snelle gelijkstroomladers gelijkstroom rechtstreeks aan de auto, die de omvormer omzeilt en de auto toestaat om met hogere vermogens te laden. Snelle DC-laders zijn duurder om te bouwen, waardoor hun populariteit nu pas toeneemt.
Terwijl snelle AC-laders stroom leveren bij 43kW, werken snelle DC-laders bij 50kW. Tesla’s Supercharger netwerk is ook bekend als een DC snellaadunit, en werkt op een veel hoger vermogen van 120kW. In vergelijking met snelladen laadt een 50kW snelle DC-lader de nieuwe 40kWh Nissan Leaf in 30 minuten van plat naar 80 procent vol.
Overzicht:
Normaal AC – 7kW tot 22kW
Snelle AC – 43kW
Snelle DC – 50kW
Snelle DC (Tesla Supercharger) – 120kW
De accu’s van elektrische voertuigen moeten worden opgeladen met gelijkstroom (DC). Als je thuis een driepinsstekker gebruikt om het voertuig op te laden, zal deze wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet opnemen. Om AC om te zetten naar DC, zijn elektrische voertuigen en PHEV’s voorzien van een ingebouwde omvormer. De mate waarin de omvormer AC kan omzetten in DC-elektriciteit is medebepalend voor de oplaadsnelheid.
Alle laders, met een vermogen tussen 3,7kW en 22kW, halen wisselstroom uit het net en vertrouwen op de ingebouwde omvormer van de auto om deze om te zetten in DC. Een typische snelle AC-lader kan kleine elektrische voertuigen in drie tot vier uur volledig opladen.
Er zijn twee soorten snelladers. Het snelle AC-laden gebruikt meer stroom, bij 43kW, dan het conventionele snelle AC laden, maar het proces is hetzelfde – AC wordt omgezet in gelijkstroom door de omvormer van het elektrische voertuig. Een andere optie om snel te laden is via gelijkstroom. In eenvoudige termen, leveren de snelle gelijkstroomladers gelijkstroom rechtstreeks aan de auto, die de omvormer omzeilt en de auto toestaat om met hogere vermogens te laden. Snelle DC-laders zijn duurder om te bouwen, waardoor hun populariteit nu pas toeneemt.
Terwijl snelle AC-laders stroom leveren bij 43kW, werken snelle DC-laders bij 50kW. Tesla’s Supercharger netwerk is ook bekend als een DC snellaadunit, en werkt op een veel hoger vermogen van 120kW. In vergelijking met snelladen laadt een 50kW snelle DC-lader de nieuwe 40kWh Nissan Leaf in 30 minuten van plat naar 80 procent vol.
Overzicht:
Normaal AC – 7kW tot 22kW
Snelle AC – 43kW
Snelle DC – 50kW
Snelle DC (Tesla Supercharger) – 120kW
Moet je kiezen voor een laadpunt met of zonder geïntegreerde kabel? We leggen de voor- en nadelen van elk van hen uit.
Naast het vermogen van jouw thuislader voor elektrische auto’s, is een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen of je een vastgebonden of losgekoppelde laadpunt wilt. Het klinkt complex, maar het beschrijft eenvoudigweg of jouw lader een geïntegreerde kabel heeft of niet. Vastgebonden laders hebben hun eigen kabels vastgemaakt, terwijl losgemaakte apparaten elke keer een kabel nodig hebben om te kunnen worden aangesloten. Er zijn geen harde regels en uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Dus welke moet je kiezen?
Laadpunten met een vaste kabel
Veel eigenaren van elektrische auto’s kiezen voor de vaste kabel optie, omdat dit betekent dat ze de autokabel in de kofferbak kunnen laten liggen. Je hoeft alleen maar te parkeren en de stekker in het stopcontact te steken.
Vastgebonden laders hebben twee belangrijke nadelen. Ook, tenzij het apparaat heeft een handige manier van het wikkelen van de kabel, zou je kunnen eindigen met het slepen over de grond. En zelfs als dat wel het geval is, moet je de kabel elke keer netjes oprollen. Een andere nadeel is dat laadstations met een vaste kabel een vaste lengte hebben, wat betekent dat je meestal geen langere kabel kunt kopen als je die nodig hebt.
Laadpunt met socket
Doorgaans worden elektrische auto’s geleverd met een losse kabel.In tegenstelling tot een laadstation met vaste kabel, moet u elke keer dat u de kabel wilt opladen in de kofferruimte graven – en het proces herhalen wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt. Zonder een kabel ziet het er op jouw oprit echter wat netter uit en je kunt naar wens kabels van verschillende lengtes kopen.
Naast het vermogen van jouw thuislader voor elektrische auto’s, is een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen of je een vastgebonden of losgekoppelde laadpunt wilt. Het klinkt complex, maar het beschrijft eenvoudigweg of jouw lader een geïntegreerde kabel heeft of niet. Vastgebonden laders hebben hun eigen kabels vastgemaakt, terwijl losgemaakte apparaten elke keer een kabel nodig hebben om te kunnen worden aangesloten. Er zijn geen harde regels en uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Dus welke moet je kiezen?
Laadpunten met een vaste kabel
Veel eigenaren van elektrische auto’s kiezen voor de vaste kabel optie, omdat dit betekent dat ze de autokabel in de kofferbak kunnen laten liggen. Je hoeft alleen maar te parkeren en de stekker in het stopcontact te steken.
Vastgebonden laders hebben twee belangrijke nadelen. Ook, tenzij het apparaat heeft een handige manier van het wikkelen van de kabel, zou je kunnen eindigen met het slepen over de grond. En zelfs als dat wel het geval is, moet je de kabel elke keer netjes oprollen. Een andere nadeel is dat laadstations met een vaste kabel een vaste lengte hebben, wat betekent dat je meestal geen langere kabel kunt kopen als je die nodig hebt.
Laadpunt met socket
Doorgaans worden elektrische auto’s geleverd met een losse kabel.In tegenstelling tot een laadstation met vaste kabel, moet u elke keer dat u de kabel wilt opladen in de kofferruimte graven – en het proces herhalen wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt. Zonder een kabel ziet het er op jouw oprit echter wat netter uit en je kunt naar wens kabels van verschillende lengtes kopen.
Vehicle-to-Grid is een technologie waarbij een elektrische auto via een laadpaal energie kan teruggeven aan het elektriciteitsnet en zijn laadvermogen kan aanpassen aan de hand van de belasting van het elektriciteitsnet.
Daarnaast is het mogelijk om de ‘extra’ aanwezige energie te sturen naar elektrische voertuigen die eerder moeten opladen. In de toekomst wordt het mogelijk om opgewekte energie door wind en zon op te slaan en die op een later moment beschikbaar te maken.
Daarnaast is het mogelijk om de ‘extra’ aanwezige energie te sturen naar elektrische voertuigen die eerder moeten opladen. In de toekomst wordt het mogelijk om opgewekte energie door wind en zon op te slaan en die op een later moment beschikbaar te maken.
Steeds meer organisaties kiezen voor elektrisch rijden. Dat is niet gek, want investeren in duurzaam rijden is slim zakendoen Een laadpaal op de parkeerplaats is tegenwoordig dan ook normaal. Met een laadpaal kiest het bedrijf niet alleen voor een duurzame bedrijfsvoering of extra service naar de bezoekers of klanten, er zijn namelijk ook fiscale regelingen waar organisaties maximaal van kunnen profiteren.
Een ondernemer profiteert van een aantal fiscale voordelen bij de aanschaf en aanleg van een zakelijke laadpaal. Het netto voordeel kan oplopen tot 16%. Zo is de investering eenvoudig terug te verdienen.
3 belangrijkste fiscale voordelen:
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Op de laadpaal is MIA-regeling van 36% in het eerste jaar van toepassing. Bij een investering van minimaal € 2.500 kunt u € 900 euro in mindering brengen op de inkomsten van de organisatie.
Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
Met de VAMIL kunt u 75% van het investeringsbedrag afschrijven. U bepaalt zelf het tijdstip van afschrijven.
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA is sinds 2014 helaas niet meer geldig voor elektrische auto’s. Echter is deze regeling nog wel interessant voor zakelijke laadpalen.
Welke kosten komen in aanmerking?
Een elektrische auto en laadpaal komen voor maximaal € 40.000 euro in aanmerking voor MIA onder code D 3110. De laadpaal kan dus worden meegemeld met de elektrische auto. Het maximumbedrag van € 40.000 geldt dan voor de e-auto en de laadpaal samen.
Laadpalen kunnen ook apart worden gemeld onder code F 3720 als:
Het totale investeringsbedrag hoger is dan € 2.500.
De laadpaal op eigen bedrijfslocatie staat.
De laadpaal wordt gebruikt om eigen elektrische auto’s te laden.
Rekenvoorbeeld
Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
Stel de aanschafprijs van een elektrische auto is € 40.000. De elektrische auto komt voor maximaal € 40.000, – in aanmerking voor MIA. De aftrekpost bij uw aangifte is 27% x € 40.000 = € 10.800 en bij een tarief van 25% belasting op de winst is uw netto voordeel 25% van € 10.800 = € 2.700.
Bron: Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
Een ondernemer profiteert van een aantal fiscale voordelen bij de aanschaf en aanleg van een zakelijke laadpaal. Het netto voordeel kan oplopen tot 16%. Zo is de investering eenvoudig terug te verdienen.
3 belangrijkste fiscale voordelen:
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Op de laadpaal is MIA-regeling van 36% in het eerste jaar van toepassing. Bij een investering van minimaal € 2.500 kunt u € 900 euro in mindering brengen op de inkomsten van de organisatie.
Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
Met de VAMIL kunt u 75% van het investeringsbedrag afschrijven. U bepaalt zelf het tijdstip van afschrijven.
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA is sinds 2014 helaas niet meer geldig voor elektrische auto’s. Echter is deze regeling nog wel interessant voor zakelijke laadpalen.
Welke kosten komen in aanmerking?
Een elektrische auto en laadpaal komen voor maximaal € 40.000 euro in aanmerking voor MIA onder code D 3110. De laadpaal kan dus worden meegemeld met de elektrische auto. Het maximumbedrag van € 40.000 geldt dan voor de e-auto en de laadpaal samen.
Laadpalen kunnen ook apart worden gemeld onder code F 3720 als:
Het totale investeringsbedrag hoger is dan € 2.500.
De laadpaal op eigen bedrijfslocatie staat.
De laadpaal wordt gebruikt om eigen elektrische auto’s te laden.
Rekenvoorbeeld
Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
Stel de aanschafprijs van een elektrische auto is € 40.000. De elektrische auto komt voor maximaal € 40.000, – in aanmerking voor MIA. De aftrekpost bij uw aangifte is 27% x € 40.000 = € 10.800 en bij een tarief van 25% belasting op de winst is uw netto voordeel 25% van € 10.800 = € 2.700.
Bron: Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
Een elektrische auto en laadpaal komen voor maximaal €40.000,- in aanmerking voor MIA onder code D3110. De laadpaal kan dus tegelijkertijd worden gemeld met de elektrische auto. Het maximumbedrag van €40.000,- geldt dan voor de elektrische auto en de laadpaal samen. Laadpalen kunnen ook apart worden gemeld onder code F3720, als:
Het totale investeringsbedrag hoger is dan € 2.500,-;
De laadpaal op een eigen bedrijfslocatie staat;
De laadpaal wordt gebruikt om eigen elektrische auto’s te laden.
Rekenvoorbeeld:
Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
Stel: de aanschafprijs van een elektrische auto is €40.000,-. De elektrische auto komt voor maximaal €40.000,- in aanmerking voor MIA. De aftrekpost bij uw aangifte is 27% x €40.000,- = €10.800,- en bij een tarief van 25% belasting op de winst is uw netto voordeel 25% van €10.800,- = €2.700,-.
Het totale investeringsbedrag hoger is dan € 2.500,-;
De laadpaal op een eigen bedrijfslocatie staat;
De laadpaal wordt gebruikt om eigen elektrische auto’s te laden.
Rekenvoorbeeld:
Per bedrijf kan de hoogte van het voordeel afwijken, afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.
Stel: de aanschafprijs van een elektrische auto is €40.000,-. De elektrische auto komt voor maximaal €40.000,- in aanmerking voor MIA. De aftrekpost bij uw aangifte is 27% x €40.000,- = €10.800,- en bij een tarief van 25% belasting op de winst is uw netto voordeel 25% van €10.800,- = €2.700,-.
Bij Reith Power hebben we 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen.
De 1-fase laadpaal heeft een 230V aansluiting met een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is ofwel 3,7 kW ofwel 7,4 kW.
De 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V of 3x400V krachtstroom en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan of 11 kW of 22 kW.
Iedere meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Heeft u geen 3-fase aansluiting? Dan kunt u verzwaring bij uw netbeheerder aanvragen.
De 1-fase laadpaal heeft een 230V aansluiting met een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is ofwel 3,7 kW ofwel 7,4 kW.
De 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V of 3x400V krachtstroom en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan of 11 kW of 22 kW.
Iedere meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting. Heeft u geen 3-fase aansluiting? Dan kunt u verzwaring bij uw netbeheerder aanvragen.
Ja, elke elektrische auto heeft een type-2 aansluiting. Elke elektrische auto is uitgerust met een stekker die hierop past.
Statische load Balancing distribueert flexibel de beschikbare stroomcapaciteit over alle oplaadpunten die in gebruik zijn. Deze oplossing zorgt ervoor dat alle elektrische auto’s op uw locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van uw oplaadpunt. Hiermee kunnen elektrische auto’s altijd worden geladen, zelfs als de elektrische installatie een beperkte capaciteit heeft. Zo hoeven geen hoge investeringen te worden gedaan in een verzwaarde aansluiting.
Dynamische Load balancing houdt in dat er zo effectief mogelijk gebruik wordt gemaakt van de beschikbare vermogen. Hoe slimmer dit systeem werkt, hoe meer kosten u bespaart zoals grote investeringen in het verhogen van uw elektriciteitsaansluiting. Waar bij statische load balancing vooraf een grens wordt gesteld die altijd geldt, wordt bij dynamische load balancing maximaal gebruik gemaakt van alle beschikbare vermogen.
De kosten van een laadpaal hangen af van uw specifieke situatie. U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen of een offerte aanvragen om het volledig inzichtelijk te krijgen.
Het laadvermogen hangt af van 2 factoren:
De capaciteit van de elektriciteitsaansluiting
Het laadvermogen van uw elektrische auto
Op basis hiervan kunt u de gewenste kW sterkte voor uw elektrische auto bepalen. Er bestaat een kans dat uw aansluiting niet voldoende groot is voor een laadpaal. Neem dan contact op met uw netbeheerder en vraag een verzwaring aan. Onze laadpaal adviseurs kunnen u vertellen of dit nodig is.
De capaciteit van de elektriciteitsaansluiting
Het laadvermogen van uw elektrische auto
Op basis hiervan kunt u de gewenste kW sterkte voor uw elektrische auto bepalen. Er bestaat een kans dat uw aansluiting niet voldoende groot is voor een laadpaal. Neem dan contact op met uw netbeheerder en vraag een verzwaring aan. Onze laadpaal adviseurs kunnen u vertellen of dit nodig is.
Als u bij ons een laadpaal koopt dan heeft u twee jaar garantie. Bij een defect in het laadstation zullen wij kosteloos bij u langskomen om de laadpaal te repareren of te vervangen.
Een elektrische auto is in aanschafprijs voorlopig nog hoger dan een gelijksoortige auto op benzine of diesel. Desondanks is een elektrische auto nog steeds goedkoper te ‘tanken’.
In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de € 0,22 en € 0,35 per kWh. Vaak kun je op het werk goedkoop opladen, omdat je werkgever de stroomkosten betaalt. Thuis betaal je gemiddeld € 0,22 per kWh voor het opladen.
In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de € 0,22 en € 0,35 per kWh. Vaak kun je op het werk goedkoop opladen, omdat je werkgever de stroomkosten betaalt. Thuis betaal je gemiddeld € 0,22 per kWh voor het opladen.
Een elektrische auto wordt de eerste 80% relatief snel opgeladen. De laadsnelheid neemt af bij de laatste 20% van het laadproces. Dit wordt ook wel ‘druppelladen’ genoemd. Dankzij deze functionaliteit gaat de accu langer mee. Wil je zelf de laadtijd van je elektrische auto berekenen? Dat kan met de volgende formule:
Capaciteit van jouw auto-accu (kWh) / laadvermogen van de auto (kW) = laadtijd in uren
Capaciteit van jouw auto-accu (kWh) / laadvermogen van de auto (kW) = laadtijd in uren
Hoe snel uw elektrische auto is opgeladen hangt af van drie factoren: laadvermogen van uw elektrische auto, laadvermogen van uw laadpaal en de capaciteit van uw elektriciteitsaansluiting. Er zijn verschillende types elektrische auto’s met grote en kleine accupakketten. De volledige elektrische auto’s hebben een grotere accupakket. De laadtijd kan daardoor oplopen tot 8 uur. De weergegeven laadtijd is de tijd die nodig is om de accu van helemaal leeg naar helemaal vol te laden.
Normale laadstations (AC-laders) hebben een vermogen van 3,7 kW tot 22 kW (een- of drie fase). De oplaadtijden variëren afhankelijk van de snelheid van de laadunit en het voertuig, maar een 3,7 kW lader laadt een EV op met een 50 kWh batterij in ongeveer 14 uur, en een 22 kW lader in 2-3 uur. 22 kW laders zijn meestal te vinden op bestemmingen zoals parkeergarages, supermarkten, bedrijfslocaties of recreatiecentra waar u waarschijnlijk een uur of langer geparkeerd staat.
Het laadvermogen bij gebruik van een AC-lader is afhankelijk van de boordlader van de auto, waarbij niet alle modellen 7 kW of meer kunnen opnemen. Deze modellen kunnen nog steeds worden aangesloten op het oplaadpunt, maar verbruiken alleen het maximale vermogen dat door de ingebouwde lader wordt geaccepteerd. Een Hyundai Kona met een standaard ingebouwde lader van 7,4 kW zal bijvoorbeeld slechts maximaal 7,4 kW opnemen, zelfs als het laadpunt 11 kW of 22 kW kan leveren.
Normale laadstations (AC-laders) hebben een vermogen van 3,7 kW tot 22 kW (een- of drie fase). De oplaadtijden variëren afhankelijk van de snelheid van de laadunit en het voertuig, maar een 3,7 kW lader laadt een EV op met een 50 kWh batterij in ongeveer 14 uur, en een 22 kW lader in 2-3 uur. 22 kW laders zijn meestal te vinden op bestemmingen zoals parkeergarages, supermarkten, bedrijfslocaties of recreatiecentra waar u waarschijnlijk een uur of langer geparkeerd staat.
Het laadvermogen bij gebruik van een AC-lader is afhankelijk van de boordlader van de auto, waarbij niet alle modellen 7 kW of meer kunnen opnemen. Deze modellen kunnen nog steeds worden aangesloten op het oplaadpunt, maar verbruiken alleen het maximale vermogen dat door de ingebouwde lader wordt geaccepteerd. Een Hyundai Kona met een standaard ingebouwde lader van 7,4 kW zal bijvoorbeeld slechts maximaal 7,4 kW opnemen, zelfs als het laadpunt 11 kW of 22 kW kan leveren.
De elektrische auto is de eerste 80% relatief snel opgeladen. De laadsnelheid neemt af bij de laatste 20% van het laadproces. Dit wordt ook wel ‘druppelladen’ genoemd. Dankzij deze functionaliteit gaat de accu langer mee.
Laden op een snellaadstation is de snelste manier om een EV op te laden en is vaak te vinden langs de snelwegen of op locaties dicht bij hoofdwegen. Snelladers leveren een hoog vermogen wisselstroom -DC om een auto in 20-40 minuten tot 80% op te laden. In de meeste gevallen worden de laadsessies uitgeschakeld wanneer de accu ongeveer 80% vol is om de accu te beschermen en de levensduur van de accu te verlengen. Bij alle snellladers is de oplaadkabel aan het station vastgeketend.
Snel laden kan alleen worden gebruikt op EV’s met een snelle laadfunctie. Door de herkenbare connectorprofielen – zie onderstaande afbeeldingen – is de specificatie van uw model eenvoudig te controleren aan de hand van de handleiding van het voertuig of door het controleren van de laadstekker in het voertuig. De volgende generatie snelle DC-units zal het vermogen verhogen tot 350 kW, wat de totale laadtijd aanzienlijk zal verkorten.
Snelle AC-laders leveren vermogen bij 43 kW (3-fase, 63A) en maken gebruik van de Type 2 laadstandaard. Snelle AC-units zijn doorgaans in staat om een EV tot 80% in 20-40 minuten op te laden, afhankelijk van de accucapaciteit en de starttoestand van het model.
Snel laden kan alleen worden gebruikt op EV’s met een snelle laadfunctie. Door de herkenbare connectorprofielen – zie onderstaande afbeeldingen – is de specificatie van uw model eenvoudig te controleren aan de hand van de handleiding van het voertuig of door het controleren van de laadstekker in het voertuig. De volgende generatie snelle DC-units zal het vermogen verhogen tot 350 kW, wat de totale laadtijd aanzienlijk zal verkorten.
Snelle AC-laders leveren vermogen bij 43 kW (3-fase, 63A) en maken gebruik van de Type 2 laadstandaard. Snelle AC-units zijn doorgaans in staat om een EV tot 80% in 20-40 minuten op te laden, afhankelijk van de accucapaciteit en de starttoestand van het model.
Een belangrijk punt bij de keuze van een EV is het type laadaansluiting op het voertuig. Voor volledige EV’s geven de autofabrikanten de voorkeur aan een van de drie laadaansluitingen: (1) Type 2 en CCS, een optie die wordt aangeboden door de meeste Europese autofabrikanten die een type 2 voor langzaam/snel opladen en een type 2-combinatie (ook bekend als “CCS”) voor snel opladen omvatten; (2) Type 1 en CHAdeMO, respectievelijk voor langzaam/snel en snel opladen; en (3) Tesla type 2, die op alle huidige EU-Tesla-modellen kan worden gevonden.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken, kunnen verschillende EV-modellen laden met verschillende trage en snelle snelheden, afhankelijk van de ingebouwde lader, met sommige plug-in hybriden die niet snel kunnen worden opgeladen. De accucapaciteiten hebben ook een aanzienlijke invloed op de laadsnelheden, omdat de grotere EV-accu’s sneller moeten worden opgeladen.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken, kunnen verschillende EV-modellen laden met verschillende trage en snelle snelheden, afhankelijk van de ingebouwde lader, met sommige plug-in hybriden die niet snel kunnen worden opgeladen. De accucapaciteiten hebben ook een aanzienlijke invloed op de laadsnelheden, omdat de grotere EV-accu’s sneller moeten worden opgeladen.
Er zijn twee hoofdtypen EV laden: snel en normaal laden. Deze vertegenwoordigen de laadsnelheden. Elk type lader heeft een bijbehorende set connectoren die ontworpen zijn voor een laag of hoog stroomverbruik en voor zowel AC- als DC-lading.
De accu’s van elektrische voertuigen moeten worden opgeladen met gelijkstroom (DC). Als u thuis een driepinsstekker gebruikt om het voertuig op te laden, zal deze wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet opnemen. Om AC om te zetten naar DC, zijn elektrische voertuigen en PHEV’s voorzien van een ingebouwde omvormer. De mate waarin de omvormer AC kan omzetten in DC-elektriciteit is medebepalend voor de oplaadsnelheid.
Alle laders, met een vermogen tussen 3,7kW en 22kW, halen wisselstroom uit het net en vertrouwen op de ingebouwde omvormer van de auto om deze om te zetten in DC. Een typische snelle AC-lader kan kleine elektrische voertuigen in drie tot vier uur volledig opladen.
Er zijn twee soorten snelladers. Het snelle AC-laden gebruikt meer stroom, bij 43kW, dan het conventionele snelle AC laden, maar het proces is hetzelfde – AC wordt omgezet in gelijkstroom door de omvormer van het elektrische voertuig. Een andere optie om snel te laden is via gelijkstroom. In eenvoudige termen, leveren de snelle gelijkstroomladers gelijkstroom rechtstreeks aan de auto, die de omvormer omzeilt en de auto toestaat om met hogere vermogens te laden. Snelle DC-laders zijn duurder om te bouwen, waardoor hun populariteit nu pas toeneemt.
Terwijl snelle AC-laders stroom leveren bij 43kW, werken snelle DC-laders bij 50kW. Tesla’s Supercharger netwerk is ook bekend als een DC snellaadunit, en werkt op een veel hoger vermogen van 120kW. In vergelijking met snelladen laadt een 50kW snelle DC-lader de nieuwe 40kWh Nissan Leaf in 30 minuten van plat naar 80 procent vol.
Overzicht:
Normaal AC – 7kW tot 22kW
Snelle AC – 43kW
Snelle DC – 50kW
Snelle DC (Tesla Supercharger) – 120kW
De accu’s van elektrische voertuigen moeten worden opgeladen met gelijkstroom (DC). Als u thuis een driepinsstekker gebruikt om het voertuig op te laden, zal deze wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet opnemen. Om AC om te zetten naar DC, zijn elektrische voertuigen en PHEV’s voorzien van een ingebouwde omvormer. De mate waarin de omvormer AC kan omzetten in DC-elektriciteit is medebepalend voor de oplaadsnelheid.
Alle laders, met een vermogen tussen 3,7kW en 22kW, halen wisselstroom uit het net en vertrouwen op de ingebouwde omvormer van de auto om deze om te zetten in DC. Een typische snelle AC-lader kan kleine elektrische voertuigen in drie tot vier uur volledig opladen.
Er zijn twee soorten snelladers. Het snelle AC-laden gebruikt meer stroom, bij 43kW, dan het conventionele snelle AC laden, maar het proces is hetzelfde – AC wordt omgezet in gelijkstroom door de omvormer van het elektrische voertuig. Een andere optie om snel te laden is via gelijkstroom. In eenvoudige termen, leveren de snelle gelijkstroomladers gelijkstroom rechtstreeks aan de auto, die de omvormer omzeilt en de auto toestaat om met hogere vermogens te laden. Snelle DC-laders zijn duurder om te bouwen, waardoor hun populariteit nu pas toeneemt.
Terwijl snelle AC-laders stroom leveren bij 43kW, werken snelle DC-laders bij 50kW. Tesla’s Supercharger netwerk is ook bekend als een DC snellaadunit, en werkt op een veel hoger vermogen van 120kW. In vergelijking met snelladen laadt een 50kW snelle DC-lader de nieuwe 40kWh Nissan Leaf in 30 minuten van plat naar 80 procent vol.
Overzicht:
Normaal AC – 7kW tot 22kW
Snelle AC – 43kW
Snelle DC – 50kW
Snelle DC (Tesla Supercharger) – 120kW
Moet u kiezen voor een laadpunt met of zonder geïntegreerde kabel? We leggen de voor- en nadelen van elk van hen uit.
Naast het vermogen van uw thuislader voor elektrische auto’s, is een van de belangrijkste beslissingen die u moet nemen of u een vastgebonden of losgekoppelde laadpunt wilt. Het klinkt complex, maar het beschrijft eenvoudigweg of uw lader een geïntegreerde kabel heeft of niet. Vastgebonden laders hebben hun eigen kabels vastgemaakt, terwijl losgemaakte apparaten elke keer een kabel nodig hebben om te kunnen worden aangesloten. Er zijn geen harde regels en uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Dus welke moet je kiezen?
Laadpunten met een vaste kabel
Veel eigenaren van elektrische auto’s kiezen voor de vaste kabel optie, omdat dit betekent dat ze de autokabel in de kofferbak kunnen laten liggen. U hoeft alleen maar te parkeren en de stekker in het stopcontact te steken.
Vastgebonden laders hebben twee belangrijke nadelen. Ook, tenzij het apparaat heeft een handige manier van het wikkelen van de kabel, zou je kunnen eindigen met het slepen over de grond. En zelfs als dat wel het geval is, moet je de kabel elke keer netjes oprollen. Een andere nadeel is dat laadstations met een vaste kabel een vaste lengte hebben, wat betekent dat je meestal geen langere kabel kunt kopen als je die nodig hebt.
Laadpunt met socket
Doorgaans worden elektrische auto’s geleverd met een losse kabel.In tegenstelling tot een laadstation met vaste kabel, moet u elke keer dat u de kabel wilt opladen in de kofferruimte graven – en het proces herhalen wanneer u de stekker uit het stopcontact haalt. Zonder een kabel ziet het er op uw oprit echter wat netter uit en u kunt naar wens kabels van verschillende lengtes kopen.
Naast het vermogen van uw thuislader voor elektrische auto’s, is een van de belangrijkste beslissingen die u moet nemen of u een vastgebonden of losgekoppelde laadpunt wilt. Het klinkt complex, maar het beschrijft eenvoudigweg of uw lader een geïntegreerde kabel heeft of niet. Vastgebonden laders hebben hun eigen kabels vastgemaakt, terwijl losgemaakte apparaten elke keer een kabel nodig hebben om te kunnen worden aangesloten. Er zijn geen harde regels en uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Dus welke moet je kiezen?
Laadpunten met een vaste kabel
Veel eigenaren van elektrische auto’s kiezen voor de vaste kabel optie, omdat dit betekent dat ze de autokabel in de kofferbak kunnen laten liggen. U hoeft alleen maar te parkeren en de stekker in het stopcontact te steken.
Vastgebonden laders hebben twee belangrijke nadelen. Ook, tenzij het apparaat heeft een handige manier van het wikkelen van de kabel, zou je kunnen eindigen met het slepen over de grond. En zelfs als dat wel het geval is, moet je de kabel elke keer netjes oprollen. Een andere nadeel is dat laadstations met een vaste kabel een vaste lengte hebben, wat betekent dat je meestal geen langere kabel kunt kopen als je die nodig hebt.
Laadpunt met socket
Doorgaans worden elektrische auto’s geleverd met een losse kabel.In tegenstelling tot een laadstation met vaste kabel, moet u elke keer dat u de kabel wilt opladen in de kofferruimte graven – en het proces herhalen wanneer u de stekker uit het stopcontact haalt. Zonder een kabel ziet het er op uw oprit echter wat netter uit en u kunt naar wens kabels van verschillende lengtes kopen.
Vehicle-to-Grid is een technologie waarbij een elektrische auto via een laadpaal energie kan teruggeven aan het elektriciteitsnet en zijn laadvermogen kan aanpassen aan de hand van de belasting van het elektriciteitsnet.