Blog 30 december 2021

Vooruitblik naar 2022: elektrische releases en bijkomend voordeel

Inmiddels zijn we bekend met het grootste voordeel van elektrisch rijden: het is een milieubewuste vorm van transport. Maar het bijkomend voordeel waar men veelal overheen kijkt, zijn monetaire voordelen in de vorm van subsidiëring. Deze subsidiëring zet zich voort in 2022 om elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken. Deze regelingen sluiten aan op plannen van de overheid waarin Nederland in 2025 maar liefst twintig zero-emissiezones heeft.

Voordelen van bestelauto's en -busjes

Bestelauto’s en bestelbusjes

Bedrijven die als doel hebben in 2022 emissieloos te rijden, kunnen op het gebied van bestelauto’s en -busjes rekenen op voordeel tot wel €5.000,-. Zolang bedrijven voldoen aan de Voorwaarden en Verplichtingen SEBA kunnen ze met de regeling gebruik maken van 10% subsidie over de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen. Naast de SEBA zijn er ook aanvullende regelingen waar bedrijven gebruik van kunnen maken. (Vol)elektrische bedrijfswagens hebben het voordeel dat de investeringskosten tot wel 75% kunnen worden afgeschreven onder Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Daarnaast zijn er, afhankelijk van de gemeente waar het bedrijf onder valt, nog meer subsidieregelingen.

Particulieren worden eveneens door de overheid gestimuleerd om emissieloos te rijden. Via de SEPP-regeling kunnen particulieren enige financiële hulp verwachten. Het subsidiebudget voor particulieren werkt echter wel anders: er is een vastgestelde subsidie die per auto wordt bijgelegd. Nieuwe elektrische auto’s krijgen €3.350,- subsidie en elektrische occasions ontvangen €2.000,-. Let wel, het totale budget dat wordt begroot, dient tot het einde van het jaar te worden gestrekt, maar wel is de “op = op”-regel van toepassing. Het budget voor 2022 is €71 miljoen voor nieuwe auto’s en €20,4 miljoen voor gebruikte personenauto’s. Zorg er dus voor dat je bij interesse snel handelt.

Bedrijfs- en personenauto’s

De overheid steekt bedrijven en particulieren die milieubewuster willen worden dus een financieel hart onder de riem. Maar welke auto’s zijn geschikt als bedrijfs- of personenauto? Welke flagships komen er in 2022 uit die zo interessant zijn dat ze een investeringsbegroting verdienen? Wij zetten de beste auto’s van 2022 onder elkaar, zodat de keuze snel gemaakt kan worden.

Spaanse souplesse

We beginnen in het zonnige Spanje met het concept van SEAT’s elektrische divisie Cupra. De Born (voorgaand El-Born) is dé hatchback bij uitstek. Cupra heeft met de Born de focus hevig gelegd op prestaties. 204 pk en 310 Nm zorgen voor acceleratie van 0 naar 50 km/u in slechts 2,9 seconden. Desalniettemin heeft de Born een actieradius van 420 kilometer voor grensoverschrijdend rijplezier.

Franse finesse

In dezelfde prijsklasse als de Cupra, maar dan van een fabrikant ten Noorden ervan: de Megane electric van Renault. De volledig elektrische broer van de welbekende Megane stationwagon is sinds kort verkrijgbaar. Onder de kreet “driving pleasure renewed” geeft Renault ons alle voordelen en veelzijdigheid van elektrisch rijden. Binnen het klassement stationwagon is het bijna vanzelfsprekend dat comfort de hoofdzaak is van deze elektrische auto.

Duitse duurzaamheid

Om de spits af te bijten in een nieuwe prijsklasse, introduceren we graag de BMW i4 vanaf €60.697,-. Hoewel de prijs fors hoger ligt dan de voorgaande concepten, maakt BMW veel goed met performance. Met een actieradius tot 590 kilometer, 340 pk (250 kW) en acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden maakt de i4 milieubewust rijden heel aantrekkelijk. Daarbij komt het razendsnelle laadvermogen, waardoor de i4 binnen 10 minuten 164 km rijbereik krijgt.

Nederlands futurisme

Abstractere concepten met grote beloftes. De eerste wagen van de Nederlandse startup Lightyear komt in het begin van volgend jaar op de markt. Hoewel het design futuristisch is en in het oog springt, is dat niet het meest opvallende aan de auto. De belofte die deze auto waar dient te maken, is veel opvallender: de (nagenoeg) net onafhankelijke actieradius van wel 725 kilometer. Deze radius wordt ondersteund door de mogelijkheid om op zonne-energie kilometers te maken. Door de geïntegreerde zonnepanelen kan de Lightyear One moeiteloos tussen 7.000 en 20.000 schone, emissieloze kilometers maken. Het bijkomend voordeel is dat, hoewel elektrische personen auto’s vanaf 2022 niet meer onder de MIA en Vamil regelingen vallen, kunnen Lightyear One eigenaren nog wel beroep doen op deze subsidie. Op grond van de geïntegreerde zonnepanelen valt de Lightyear One nog altijd in het klassement dat subsidiëring verdient. Een extra subsidiëring is wellicht ook noodzakelijk. Dé auto van de toekomst heeft namelijk een fors prijskaartje. Een Lightyear One is te bestellen vanaf €149.000,-.

Amerikaanse aantrekkingskracht

Tot slot, een auto waar vooralsnog niet heel veel over bekend is. De geplande release staat in 2022 met ongetemde kracht onder de kap. De specificaties van de SERES 7 zijn nog niet bekend, maar men verwacht een auto met 694 pk. Bovendien zal de SERES 7, net als alle andere wagens van SERES, voorzien worden van stroom door middel van verfijnde, duurzame lithium Ion-accu’s. Zo rijdt de SERES 7 efficiënt, veilig en milieubewust.

2022 in het teken van milieubewustheid

Steeds meer bedrijven stappen af van fossiele brandstoffen. Dit is een ontwikkeling die wij uiteraard toejuichen en ook een ontwikkeling die we begrijpen, want de auto’s die volgend jaar uitkomen zijn om bij weg te zwijmelen. Maar let wel, wat er in ons vorige blog is besproken is nog altijd van toepassing. Supply chain management blijft voor vele fabrikanten een struikelblok. Voorkom dat jij nog langer moet wachten om te genieten van jouw nieuwe elektrische auto, laat jouw laadpalen installeren door Reith Power.

Cupra Born Renault Megane E-tech BMW i4 Lightyear One Seres 7

De laadpaalspecialist van zakelijk Nederland

Offerte aanvragen