Blog 10 maart 2022

Zero Emission Zones voor goederenvervoer

Nationale zorgeloze mobiliteit

Steeds vaker horen we berichten over de naderende termijnen van het Klimaatakkoord. 2050 is het streefjaar voor zorgeloze mobiliteit. Geen emissies, uitstekende toegankelijkheid, betaalbaar en veilig. Om deze gestelde deadline te halen, worden de eerste emissievrije zones geïmplementeerd in de centra van grote steden. Personen- en bestelauto’s hebben tot nu toe vier milieuzones in deze binnensteden. Voor vrachtauto’s en autobussen gelden er echter in vijftien Nederlandse gemeenten milieuzones. De reden hierachter is dat een vrachtwagen in de binnenstad evenveel uitstoot als 25 personenauto’s. Deze milieuzones voor vrachtauto’s zullen de komende jaren dan ook nog verder worden uitgebreid.

Gelukkig voor het bedrijfsleven is de overstap op duurzame alternatieven nu makkelijker dan ooit. Bovendien worden elektrische goederenvoertuigen steeds toereikender.

Elektrisch goederenvervoer in de praktijk

Er zijn veel nieuwsberichten over experimentele ontwikkelingen rondom het elektrisch vervoeren van goederen. Hoewel het spannende ontwikkelingen zijn, zijn ze vooralsnog niet direct inzetbaar. Daarom kijken wij graag naar voorbeelden die nu al inzetbaar zijn voor het bedrijfsleven.

Tesla vergroot hun voorsprong

Op 16 november 2017 onthulde Elon Musk de Tesla Semi. De vrachtwagen zou de snelste en veiligste vrachtwagen op de weg worden dankzij een versnelling van 0-100 in 25 seconden en een laag zwaartepunt die kantelingen zou voorkomen. Gepaard met dit concept werden er ook plannen voor de Megachargers onthuld. Dit oplaadstation is het vervolg op Tesla’s Superchargers en zou, zoals de naam al doet suggereren, meer dan één mW aan elektriciteit kunnen leveren. Deze output is bijna 100 maal groter dan de standaard laders. Dit zou betekenen dat de vrachtwagens, in combinatie met de Megachargers binnen een halfuur ruim 600 kilometer reikwijdte weten op te laden. De release datum voor het vrachtwagenconcept en de laadstations werd keer op keer uitgesteld, vanwege de grondstof tekorten, maar zouden in de loop van 2022 voor het eerst in productie gaan. Deze geruchten worden versterkt door foto’s van de testomgeving van de eerste Megacharger in de Gigafactory in Nevada.

Duurzaamheid vanuit de publieke sector

Een mooi voorbeeld van een gemeente die duurzaam goederenvervoer waarmaakt: Rotterdamse lop’s. Om verkeersdrukte en slechte luchtkwaliteit in de stad terug te dringen, heeft de gemeente Rotterdam, in samenwerking met Breytner, een aantal logistieke ontkoppelpunten (lop’s) gecreëerd. Hier laden ze de goederen uit de lange-afstandsdieselvrachtauto’s en in elektrische trucks. Deze trucks voeren vervolgens de leveringen uit. Het viertal vrachtauto’s levert aan allerlei winkels in de Rotterdamse binnenstad.

Groene leveringen

Een grote, individuele speler op het gebied van emissieloos goederenvervoer is TDS. TDS voert het meubeltransport voor IKEA-leveringen uit. De transportpartner van de meubelgigant schafte eind 2021 tien ETM6 e-trucks aan om in Amsterdam te leveren. Dit maakt Amsterdam de tweede stad wereldwijd waar IKEA zich inzet voor emissieloos leveren.

Geen roet in het eten

De Rooy Transport is een ander voorbeeld van hoe emissieloos goederentransport kan worden uitgevoerd. Het transportbedrijf maakt gebruik van volelektrische vrachtwagens in de binnenstad. Met minimale logistieke aanpassingen hebben ze nu een vloot toekomstbestendige vrachtwagens die bovendien wendbaarder zijn dan de dieselgedreven tegenhangers. Zo bespaart De Rooy Transport de inwoners van binnensteden ruim 9 kilogram roet per jaar, per vrachtwagen.

Emissieloos op de snelwegen

Om ook de ontwikkelingen te delen op het gebied van elektrische vrachtwagens buiten de factor van binnenstedelijke milieuzones: emmissieloos zwaar transport. Het initiatief van H.N. Post en Zonen, in samenwerking met Breytner, heeft ertoe geleid dat we sinds 2021 volelektrische 50-ton vrachtwagens op de Nederlandse wegen kunnen bewonderen. Zo dragen zij ook bij aan het terugdringen van de uitstoot en het behalen van de milieudoelen in het Klimaatakkoord.

EV's bieden de oplossing voor milieuzones

Afwachten of vooruitstreven?

Inmiddels is dit bijna een retorische vraag. Op de onderstaande kaart met milieuzones is te zien dat afwachten tot het overstappen op duurzaam rijden bijna niet meer mogelijk is.  Vanaf 2025 zal de toegang van dieselvoertuigen nog verder beperkt worden. Vanaf 2025 krijgen gemeenten namelijk de keuze of zij toegang verlenen voor dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger, of met emissieklasse 5 of hoger. Dit gaat om dieselvoertuigen van 20 jaar of ouder of 15 jaar en ouder respectievelijk.

De huidige opvatting van een elektrische vrachtwagen is dat je niet het beste van beide werelden kan hebben. De eindeloze reikwijdte van dieselvoertuigen moet worden ingeruild voor een CO2-neutrale wagen die om de haverklap moet worden opgeladen. Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van actieradii en het verkorten van de laadtijd is deze opvatting echter binnenkort verleden tijd.

In de vorige blog van Reith Power lieten we je kennismaken met snellaadstations. Deze stations zijn de sleutel tot de volledige overgang op emissieloos goederenvervoer. De laadtijden van drie tot acht uur zullen worden teruggedrongen tot slechts een uur waarin de batterij volledig is opgeladen. Bij Reith Power houden we de verdere ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, zodat we jou kunnen voorzien van gepaste informatie en adviezen rondom snellaadprojecten. Wil je alvast meer informatie, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

De laadpaalspecialist van zakelijk Nederland

Offerte aanvragen