Blog 29 augustus 2022

Elektrische bestelbussen, is dit het moment?

De core business en passie van Reith Power is het verduurzamen van de Nederlandse wagenparken en het transport. Onze expertise is er om zakelijke klanten te ondersteunen in het overstappen op een groenere vorm van transport. Waar we in de vorige blog aandacht schonken aan de nieuwe elektrische personenauto’s die uitkomen, focussen we ditmaal op bedrijfsbussen. Is dit hét moment om over te stappen op een elektrische bestelbus? We zetten een aantal feiten onder elkaar.

Alsmaar voordeligere TCO

Het meest belangrijke punt dat wij naar voren willen laten komen is een voordeligere TCO. Het verschil in Total Cost of Ownership (totale kosten van het eigenaarschap) tussen elektrische voertuigen en benzine- of dieselvoertuigen blijft groeien. De maandelijkse lasten van elektrische voertuigen zijn, relatief aan die van vervuilende alternatieven, vrijwel nihil. We begrijpen natuurlijk wel dat de initiële aankoopwaarde van elektrische voertuigen fors hoger ligt. Hierdoor zien we dat voornamelijk mkb’ers afzien van de elektrische mogelijkheden. Het ‘verloren terrein’ van de aankoopsom is echter binnen enkele jaren teruggewonnen door de lage oplaadkosten en voordelige belastingen. Mocht de aankoopsom toch een te groot struikelblok zijn, dan biedt onderstaand punt wellicht de oplossing.

Subsidiëring

Europese overheden zien het belang van elektrisch rijden. Vooral in Nederland begint er een grotere focus te liggen op het behalen van de milieudoelen van het Klimaatbeleid. Daarom stelt de overheid verschillende subsidies beschikbaar voor het aanschaffen van een elektrisch voertuig. Zakelijk Nederland kan zich wenden tot de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (de SEBA-regeling). Deze subsidieregeling compenseert bedrijven voor tien procent van de aanschafprijs van de bestelbus. Voor mkb’ers met minder dan 50 medewerkers kan deze compensatie oplopen tot wel twaalf procent tot een maximaal bedrag van €5.000 per EV.

Bruikbaarheidskloof wordt groter

Zoals we in veel blogs aankaarten, zijn er steeds minder beperkingen voor elektrische voertuigen. Nieuwere modellen hebben een steeds betere actieradius, er zijn meer publieke laadvoorzieningen en de laadtijden worden korter en korter. Dit in tegenstelling tot ICE-bestelbussen (Internal Combustion Engine). Bestelbussen op fossiele brandstoffen krijgen steeds meer beperkingen. In een vorig blog bespraken we de aankomende beperking in toegang tot binnensteden van benzine- en dieselbussen. Daarbij komen de oplopende brandstofprijzen en belastingen. Elektrische bestelbussen blijven naar voren komen als de beste optie.

Nieuwe bestelbussen in 2022

De elektrische bestelbuswereld ontploft met nieuwe aanbiedingen! Peugeot, Citroën, Mercedes, Toyota, Opel, alle bekende namen brengen in 2022 hun nieuwe bussen op de markt. Enkele uitgelichte modellen zijn de nieuwste modellen van de PSA-groep. Waar dit trio in 2018 enkele jaren ongeslagen was op de Medium Van Awards, zijn ze nu wéér terug met de geüpdatet versies.

Peugeot Expert

De Peugeot Expert is compleet heringericht sinds de lancering in 2016. De e-Expert van 2022 volgt dit nieuwe design. De verbeteringen zijn daarin de technische snufjes en de verbeterde actieradius. De e-Expert kan tot 330 kilometer rijden op een batterij. Deze batterij is overigens compatibel met snelladen en kan tot 80% van de batterij in slechts een halfuur opladen. De ideale bestelwagen voor de klussen verder van huis.

Peugeot E-expert

Citroën Dispatch

Het zusje van de Expert, de Dispatch, is ook verkrijgbaar in de groottes XS, M en XL. De onderscheidende factoren van de Dispatch zijn de technologische snufjes aan boord voor de bestuurder. Daarbij geniet een beladen e-Dispatch van een actieradius tot wel 340 kilometer, afhankelijk van de batterijgrootte.

Citroen Dispatch

Toyota Proace

In een wereld met werkpaarden en sierpaarden is de Proace Electric zeker het eerste. De Proace Electric is leverbaar in 2 lengtematen en meerdere uitvoeringen. Maar belangrijker is nog dat de Proace Electric variant, niet inleverd op de functionaliteit ten opzichte van de ICE-versies van deze bestelbus. De Proace Electric biedt een laadvolume tot 6.6m3, hetzelfde als die van de dieselvariant. Met een laadvermogen tot 1.275 kg en een trekvermogen van 1.000 kg, is de Proace Electric uiterst praktisch.

Toyota Proace

Om te concluderen

Dit is absoluut het moment om over te stappen op een elektrische bestelbus!

  • Steeds groter assortiment merken en modellen
  • Actieradius biedt vrijwel geen beperking meer
  • Flexibele oplossingen om snel op hoog vermogen te laden
  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) t/m 2025
  • Toegang tot stadscentra waar verbrandingsmotoren slechts beperkte toegang hebben
  • Vanaf 2025 probleemloos de zero emissie-zones voor stadslogistiek inrijden
  • Beter voor het milieu

 

Neem tijdig contact met ons op om ervoor te zorgen dat je direct kunt genieten van je nieuwe elektrische bus. Onze voorraad laadpalen en -boxen zorgt ervoor dat we snel kunnen leveren, zelfs gedurende de grondstoftekorten waar productie mee kampt, maar dat is slechts zolang de voorraad strekt. Wees er dus snel bij, zodat je jezelf verzekert van kwalitatieve laadpalen die binnen een handomdraai door vakmensen worden geïnstalleerd.

Toyota Proace Citroen Dispatch Peugeot E-expert

De laadpaalspecialist van zakelijk Nederland

Offerte aanvragen