Blog 26 mei 2023

Welke voordelen zijn er voor MKB-bedrijven om laadstations te plaatsen op eigen terrein?

In de snel veranderende wereld van vandaag de dag is duurzaamheid een centraal thema geworden. Naast een de inzet van het individu voor een beter milieu, draagt zakelijk Nederland ook steeds meer zorg voor het milieu. Als het gaat om groene initiatieven, zijn laadpalen voor elektrische voertuigen (EV’s) een van de meest tastbare en effectieve stappen die bedrijven kunnen nemen. Met de groeiende populariteit van elektrisch rijden, is het installeren van laadpalen voor de deur van het MKB-bedrijf niet alleen een milieuvriendelijke keuze, maar ook een slimme zakelijke zet. Het biedt een breed scala aan voordelen.

Kostenvoordeel

Wanneer werknemers de elektrische auto op de zaak kunnen laden kan dit vaak tegen een lager kWh-tarief dan thuis wat uiteindelijk tot kostenvoordeel voor het bedrijf leidt. Vanuit een wervingsstandpunt kunnen deze kostenvoordelen doorslaggevend zijn voor potentiële medewerkers, om te kiezen voor uw onderneming.

Gemak en binding

Gemak voor klanten en werknemers: Het aanbieden van laadfaciliteiten op eigen terrein kan aantrekkelijk zijn voor zowel klanten als werknemers die elektrische voertuigen gebruiken. Hoe ideaal is het namelijk, dat uw EV wordt opgeladen tijdens uw afspraak of gedurende uw werkdag?

Klantentrouw en concurrentievoordeel: Op sommige locaties kan het aanbieden van laadfaciliteiten een concurrentievoordeel betekenen. Denk bijvoorbeeld aan klanten die afhankelijk zijn van elektrisch vervoer. Het gemak van het opladen op locatie kan een doorslaggevende factor zijn bij het kiezen tussen verschillende dienstverleners of winkels.

Extra inkomstenbron: Laadfaciliteiten kunnen extra inkomsten genereren. We zien dit verschil beter terug bij DC snelladers, maar hetzelfde kan ook waar zijn voor ‘gewone’ AC laders. Locatie, de intensiteit van het verkeer en de beschikbaarheid van voldoende elektrisch vermogen zijn bepalende factoren. Vooral bij de ingebruikname van laadstations van Reith Power. Deze laadstations kunnen namelijk worden voorzien van een backoffice systeem waar de eigenaar van de laadpalen kan toekennen wie gebruik mag maken van de laadpaal. Eveneens ziet de gebruiker hoeveel stroom er is verbruikt en hoeveel de laadpaal heeft ‘verdiend’.

Toekomstbestendigheid en imago

Het hebben van laadfaciliteiten draagt bij aan het duurzame imago van het bedrijf. Dit is positief voor de reputatie van het bedrijf omdat steeds meer particuliere en zakelijke klanten voorkeur geven aan bedrijven welke zich inzetten voor duurzaamheid.

Bovendien groeit elektrische mobiliteit gestaag, en het plaatsen van laadstations op eigen terrein stelt MKB-bedrijven in staat om zich voor te bereiden op de toekomst. Door vroeg te investeren in laadinfrastructuur kunnen bedrijven zich aanpassen aan de veranderende behoeften van klanten en zich positioneren als innovatieve en vooruitstrevende spelers in hun branche.

Het is een strategische zet die niet alleen inspeelt op de groeiende elektrische mobiliteit, maar ook de mogelijkheid biedt om zich te onderscheiden in de markt en een concurrentievoordeel te behalen.

Wilt u meer weten over de (financiële) voordelen die laadpalen brengen? Contacteer dan onze specialisten. Zij kunnen voorbeelden uit de praktijk halen bij klanten die u zijn voorgegaan, om vergelijkingen te trekken met uw situatie. Kom meer te weten over de impact van laadpalen en ga beter beslagen ten ijs wanneer u besluit over te stappen op duurzaam rijden.

Extra voordeel voor het MKB wanneer je een laadstation laat realiseren

De laadpaalspecialist van zakelijk Nederland

Offerte aanvragen